Pierwsza i kolejna chwilówka – jakie są formalności?

Chwilówki, nawet jeśli występują w różnych wariantach, są produktem prostym i intuicyjnym. Muszą takie być – pożyczkodawcy muszą być w stanie zaciągnąć ją szybko, najczęściej w ciągu kilkunastu minut, bez wychodzenia z domu i bez gromadzenia pliku dokumentów. W kilku słowach – są to pożyczki bez formalności. Takie formalności jednak są – mimo że sprowadzone do minimum, to jednak warto zapoznać się z całą procedurą pożyczkową i tym, czego może od nas wymagać pożyczkodawca.

Wybór odpowiedniej pożyczki

Pierwszym krokiem do uzyskania chwilówki lub pożyczki ratalnej jest oczywiście dokonanie wyboru najlepszej pożyczki. Najlepszej, to znaczy najbardziej dopasowanej do konkretnego pożyczkobiorcy i jego sytuacji finansowej. Przy drugiej pożyczce taki problem nie występuje – najczęściej zwracamy się wtedy do sprawdzonego pożyczkodawcy. Pożyczkobiorca-nowicjusz będzie musiał skorzystać z narzędzi pomocniczych, takich jak porównywarka pożyczkowa. Tam zapozna się nie tylko z dostępnymi kwotami i okresami spłaty, ale także z rodzajem pożyczki oraz warunkami, które trzeba spełnić, aby ją otrzymać. Pod uwagę należy wziąć:

  • rodzaj pożyczki – chwilówka lub pożyczka na raty;
  • wiek – nie wszystkie pożyczki dostępne są już od 18 r.ż., a większość z nich z minimum przyjmuje 20-21 lat (zobacz: „Pożyczki bez ograniczeń wiekowych – w tych firmach pożyczy każdy”);
  • zdolność kredytową – pożyczkobiorca musi otrzymywać dochody w Polsce i w polskiej walucie;
  • wiarygodność kredytową – firmy pożyczkowe zwykle udzielają finansowania osobom z dobrą historią w BIK oraz brakiem zadłużenia, mimo że istnieją tzw. pożyczki bez BIK czy bez KRD, które umożliwiają zaciągnięcie pożyczki również takim osobom.

Trzeba też pamiętać o tym, że pożyczkobiorca musi mieć polskie obywatelstwo, legitymować się polskim dowodem osobistym, mieszkać w Polsce, mieć konto w polskim banku, telefon komórkowy oraz adres e-mail.

Wypełnienie wniosku pożyczkowego

Jeśli odpowiednia oferta została już wybrana, a pożyczkobiorca ma pewność, że spełnia wszystkie warunki, może składać wniosek o pożyczkę. Wnioskowanie zazwyczaj zawiera się w dwóch krokach:

Rejestracja w serwisie pożyczkowym:

  • konto w serwisie pożyczkowym wybranej firmy jest konieczne, by móc wnioskować;
  • zwykle rejestracja wymaga podania jedynie podstawowych danych, takich jak imię i nazwisko, numer telefonu oraz adres e-mail;
  • czasami formularze rejestracyjne są bardziej rozbudowane i proszą o podanie również takich danych, jak PESEL, numer dowodu osobistego lub adres.

Złożenie wniosku:

  • dane osobowe: imię i nazwisko, adres zameldowania i zamieszkania, stan cywilny, numer PESEL i dowodu osobistego, imiona rodziców, wykształcenie;
  • informacje dotyczące zdolności kredytowej: dochody, ich rodzaj, dane pracodawcy, zaciągnięte zobowiązania;
  • dane bankowe konta, na które ma zostać wysłana pożyczka;
  • preferowana forma wypłaty, jeśli firma pożyczkowa dopuszcza kilka możliwości: przelew, gotówka, czek GIRO;
  • zgody na przetwarzanie danych osobowych w celu oceny zdolności kredytowej oraz weryfikacji w BIK i BIG.

Weryfikacja tożsamości

Kolejnym krokiem formalnym, który jest niezbędny do zaciągnięcia pożyczki, jest dokonanie weryfikacji tożsamości oraz danych bankowych. Jest to niezbędne do tego, by firma pożyczkowa miała pewność, że pożyczkobiorca jest rzeczywiście tym, za kogo się podaje. Istnieją trzy podstawowe rodzaje weryfikacji tożsamości:

  • przelew weryfikacyjny – jest to mała kwota (0,01-1 PLN) przelewana na konto pożyczkodawcy ze swojego konta bankowego, które zostanie użyte do wypłaty gotówki, a jego dane powinny zgadzać się z danymi podanymi we wniosku;
  • szybka aplikacja – umożliwia potwierdzenie swojej tożsamości poprzez zalogowanie się w niej do swojego konta bankowego i jest stosowana w firmach: LendOn, MoneyMan, Zaplo, Halopożyczka, Wonga, Miloan, Alegotówka, Super Grosz, Monedo Now;
  • wylegitymowanie się dowodem osobistym – pożyczkobiorca ma możliwość wypłaty pożyczki za pomocą czeku GIRO na poczcie (dostarcza mu go kurier) lub w domu, podczas wizyty pracownika firmy oferującej pożyczki z obsługą domową.

Jakie dokumenty mogą być potrzebne do zaciągnięcia pożyczki?

Na weryfikacji tożsamości zwykle kończą się obowiązki pożyczkobiorcy, gdyż większość pożyczek jest na oświadczenie, bez konieczności przedstawiania żadnych zaświadczeń. Wystarczy już tylko czekać na decyzję, podpisać umowę pożyczkową, otrzymać gotówkę i oczywiście ją spłacić.

Jednak w szczególnych wypadkach, firma pożyczkowa może poprosić pożyczkobiorcę o dodatkowy dokument potwierdzający dochody. Może to być:

  • zaświadczenie z pracy o osiąganych dochodach;
  • kopia umowy o pracę, umowy-zlecenie lub umowy o dzieło;
  • miesięczna deklaracja dochodowa;
  • odcinek renty lub emerytury, albo decyzja o ich przyznaniu z widoczną datą obowiązywania świadczenia;
  • zaświadczenie o pobieraniu zasiłku dla bezrobotnych/ macierzyńskiego/ chorobowego/ z MOPS/ 500+
  • wyciąg z konta z historią za ostatnie 3 miesiące.

Druga chwilówka – zdecydowanie mniej formalności

Decydując się na pożyczkę u innego pożyczkodawcy, trzeba będzie tę procedurę przejść jeszcze raz. To całkiem inaczej niż wtedy, gdy zdecydujemy się pożyczyć po raz kolejny w tej samej firmie. Wtedy cały proces wnioskowania jest znacznie uproszczony i może zająć naprawdę dwie minuty. W takim wypadku pożyczkodawca NIE MUSI:

  • przechodzić przez procedurę rejestracji – może w końcu skorzystać z konta, które zostało założone przy pierwszym podejściu;
  • wypełniać całego wniosku pożyczkowego – pożyczkodawca ma już wszystkie dane dotyczące wnioskującego, którego rolą w przypadku drugiej chwilówki jest uzupełnienie danych o kwotę pożyczki i okres spłaty;
  • przechodzić weryfikacji tożsamości – będzie musiał jednak przejść tę procedurę, jeśli zmienił konto bankowe.

Jeśli od poprzedniej pożyczki nie minęło dużo czasu, pożyczkobiorca nie będzie również ponowie weryfikowany w BIK i bazach dłużników, przez co procedura pożyczkowa ulegnie skróceniu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że to na pożyczkobiorcy ciąży obowiązek uzupełnienia informacji na swoim koncie pożyczkowym, jeśli któraś z nich uległa zmianie, np. ma się nowy dowód osobisty, wyszło się za mąż/ożeniło się lub zmianie uległa zdolność kredytowa.