Co zrobić, gdy otrzymaliśmy monit?

Problemy z terminową spłatą zobowiązania mogą pojawić się w najmniej oczekiwanym momencie. Dodatkowe nagłe wydatki, nieprzewidziane sytuacje sprawiają, że takie kłopoty mogą dotknąć każdego. Zarówno banki, jak i firmy pożyczkowe mogą wysłać do swoich dłużników monity z przypomnieniem o zapłacie zaległego zobowiązania. Czy takie upomnienie kosztuje? W jakiej formie może zostać wysłane?

Wysłanie monitu to najczęściej pierwszy krok, jaki podejmują pożyczkodawcy, którzy chcą odzyskać zaległe należności. Pożyczkobiorca, który ignoruje i lekceważy próby kontaktu ze strony firmy pożyczkowej, musi liczyć się z tym, że jego sprawa z czasem trafi do zewnętrznej firmy windykacyjnej lub wobec niego rozpocznie się postępowanie sądowe. Dlatego też nie warto lekceważyć monitów nadsyłanych przez firmę pożyczkową.

Podstawowe formy monitów

Każda firma pożyczkowa kieruje się swoją wewnętrzną polityką. Obejmuje ona między innymi takie zagadnienia, jak forma wysyłanych monitów. Wśród podstawowych rodzajów przypomnień wysyłanych przez pożyczkodawców wyróżniamy:

Czy monity generują dodatkowe koszty?

Wiele pożyczkodawców z pewnością pamięta czasy, w których monity znacząco wpływały na wysokość kosztów pożyczek. Firmy pożyczkowe korzystając z braku odpowiednich uregulowań prawnych dotyczących tej kwestii, traktowały monity jako dodatkowe źródło dochodu. Dla przykładu za jedno telefoniczne upomnienie klient musiał zapłacić nawet 20 złotych. Wiele w tej sprawie zmieniła ustawa lichwiarska z marca 2016 roku.
Jej przepisy znacząco ograniczyły pożyczkodawcom nadużywanie, minimalizując możliwość naliczania dodatkowych opłat za monity. Koszty upomnień zaliczono do maksymalnego limitu kosztów pożyczki. Limitu, którego firmy pożyczkowe nie mogą przekroczyć.

Większość firm pożyczkowych udzielających chwilówek online wykorzystuje limit kosztów pożyczek już na starcie, czyli w momencie ustalania kosztów, które pożyczkobiorca musi ponieść w związku z pożyczeniem pieniędzy. Na monity nie zawsze więc pozostaje jakikolwiek zapas.

W przypadku pożyczek ratalnych sytuacja ta wygląda nieco inaczej. Dłuższy okres spłaty zadłużenia sprawia, że firmy pożyczkowe dysponują większymi limitami kosztów pożyczki. Dlatego też łatwiej jest im znaleźć rezerwę, którą przeznaczą na ewentualne monity. W praktyce jednak coraz więcej firm pozabankowych rezygnuje z pobierania opłat za wysyłanie upomnień.

Co zrobić po otrzymaniu monitu?

Otrzymaliśmy monit od firmy pożyczkowej, w której zaciągnęliśmy zobowiązanie. Co teraz? Najlepszym wyjściem z sytuacji jest natychmiastowa spłata zaciągniętej pożyczki. Za każdy dzień zwłoki w spłacie pożyczkodawca może naliczyć odsetki karne. W skali roku może być to maksymalnie 14%. Tak więc, im dłużej zwlekamy ze spłatą zadłużenia, zarówno wysokość odsetek, jak i wartość kwoty do spłaty rośnie.

Klient, który nie ma możliwości, aby spłacić zadłużenie, powinien niezwłocznie skontaktować się z przedstawicielem firmy pożyczkowej. Co prawda, lepszym rozwiązaniem byłoby niedopuszczenie do sytuacji, gdy pożyczkodawca sam wysyła przypomnienie w formie monitu. Jeżeli jednak już tak się stało, najgorszym rozwiązaniem byłoby unikanie kontaktu z pożyczkodawcą. Firmom pożyczkowym zależy na spłacie pożyczki przez klienta, dlatego też przedstawiciel być może zrozumie trudną sytuację, proponując dogodne rozwiązanie.

W przypadku, gdy pożyczkobiorca nie będzie w żaden sposób reagował na monity oraz unikał kontaktu z firmą pożyczkową, musi liczyć się z tym, że sprawy przybiorą zupełnie inny obrót. Pożyczkodawca może przekazać sprawę do sądu. Może to grozić nie tylko kosztami rozprawy sądowej, ale także wizytą komornika.

Monity – czy firmy pożyczkowe muszą je wysyłać?

Większość świadomych pożyczkobiorców zaciąga zobowiązania tylko wtedy, gdy ma pewność, że poradzi sobie ze spłatą zadłużenia. Niestety, sytuacje losowe mogą sprawić, że każdy z nas wpadnie w problemy finansowe. Klienci firm pożyczkowych pomimo tego, że są świadomi, iż termin spłaty zobowiązania upłynął, otrzymują monity. Czy są one konieczne?

Upominanie się o spłatę należności jest czymś naturalnym. Nic więc dziwnego, że firmy pożyczkowe również wysyłają swoim klientom przypomnienia o upływie terminu spłaty pożyczki. Pożyczkobiorca nie powinien ich ignorować, ponieważ może nieść to za sobą negatywne skutki. Lepszym wyjściem z sytuacji jest kontakt z firmą pożyczkową w celu ustalenia rozwiązania, które usatysfakcjonuje obie strony.